Споконвічна
мрія батьків – бачити своїх дітей здоровими і освіченими. Як же вирішити це
одне з найактуальніших питань родини? Саме тут на допомогу приходить „ПіснеЗнайка”
– це міжнародний проект, який дає можливість
поліпшити не тільки успішність і здоров’я дитини, а і якість життя
родині в цілому. „ПіснеЗнайка” викликає, насамперед, позитивні емоції, а це
архіважливо для навчання. „ПіснеЗнайка” – це комфортне, розвиваюче і
корекційно-оздоровче навчання.
Я, як
логопед, використовую інноваційну медико-педагогічну технологію „ПіснеЗнайка”,
з метою оздоровлення дітей. У мене на логопункті укомплектовані групи дітей з
різними вадами мовлення, а отже, різними діагнозами: ЗНМ, ФФНМ, ФНМ, заїкання,
дисграфія, дислексія. Відповідно до діагнозу проводиться корекційна робота. В
тісній співпраці з вихователями ГПД, зокрема в гуртковій роботі, я використовую,
як традиційну методику так і музикотерапевтичну методику „ПіснеЗнайка”.
„Там,
де слова безсилі, найкрасномовніше промовляє музика”. Чайковський.
До
навчання за методикою „ПіснеЗнайка” можуть бути залучені діти з різними
діагнозами.
Які ж переваги „ПіснеЗнайки”?
У тому,
що діти зацікавлюються процесом навчання. Музика викликає позитивні емоції, іде
повна релаксація, в роботу включаються дві півкулі головного мозку одночасно,
включаються дуже важливі аналізатори: слуховий, зоровий, кінестетичний. Це все
сприяє психоемоційній корекції і нормалізує діяльність усього організму. Пісні
у „Піснезнайці” записані з урахуванням музикотерапії, вони спроможні залучити
до роботи і кволих, і сором’язливих дітей, і збуджених, і непосидючих. І
допомогти їм без зусиль сприйняти і запам’ятати матеріал.
ЗНМ – важке порушення мови, тут страждає фонетико-фонематична
і лексико-граматична система.
Користуючись „ПЗ” я легко досягаю закріплення правильної артикуляції
звуків. Адже проспівуючи звук, дитина краще закріплює кінестетичні відчуття. Це
сприяє виразній артикуляції звука. „ПЗ” сприяє подоланню фонетико-фонематичного
недорозвитку мовлення. Вивчаючи тексти
пісень діти поповнюють активний словник, а також формуються їхні граматичні
категорії. Слухаючи тексти пісень, діти навчаються розпізнавати звуки. Щоб
навчитися швидко й цілісно читати, діти під час співу, слідкують пальчиком за
надрукованими словами з пісні. Це поліпшує півкульову взаємодію та вдосконалює
мовлення і техніку читання. Так школяр учиться читати не від букви до слова, а
від слова до речення. Така технологія активно розвиває дитину мовленнєво та
дозволяє уникнути дислексії, дисграфії, які нерідко зустрічаються у молодших
школярів. А при наявності дислексії, дисграфії „ПЗ” є ефективним методом
корекції. Одночасно з читанням першокласники вивчають ще й грамоту, звуки,
букви, учаться розподіляти слова на склади, робити звуко-буквенний аналіз слова,
розрізняти тверді і м’які, глухі і дзвінкі звуки. Таким чином йде корекція
фонематичних порушень.
Загальновідомо,
що спів ніби масажує гортань та щитовидну залозу, при заїканні знімає спазми
м’язів голосового апарату, дихання. Ось чому хворі на логоневроз діти можуть не
тільки отримувати знання, а й непомітно відновити порушену ритміку мовлення.
Протягом багатьох десятиліть музикотерапія активно застосовується у лікуванні
заїкання, завдяки послабленню надмірного збудження центрів мовлення в корі
головного мозку. Та все це зводиться нанівець, коли дитина перевтомлюється в
процесі навчання. Саме тому музико- терапевтична педагогіка „ПЗ” є дієвим
засобом нормалізації мовлення і може значно допомогти у роботі з дітьми із
заїканням.
Навчання
за методикою „ПЗ” є універсальним для дітей різного віку та ступеня розвитку. З
одного боку воно активізує центри уваги, пам’ять, а з другого – гармонізує
особистість в цілому. Це і визначає добру успішність, орієнтує на здоровий
спосіб життя.
Лексична тема „Овочі”
Мета:
Поповнювати активний словник дітей, розвивати фонематичний слух і сприйняття,
розвивати навички зв’язного мовлення, учити класифікувати, порівнювати,
закріплювати знання про овочі. Виховувати почуття любові до рідної природи,
викликати позитивні емоції, виховувати вміння слухати, спостерігати і осмислювати
предмети, явища, закріплювати навички вимовляння слів різної звуко-складової
структури , учити дітей аналізувати, узагальнювати.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для формування, актуалізації і закріплення
опорних знань за лексичною темою „Овочі”.
Лексична
тема „Фрукти”
Мета:
Учити дітей аналізувати, узагальнювати, закріплювати знання про фрукти.
Поповнювати активний словник дітей, розвивати навички зв’язного мовлення, учити
класифікувати, порівнювати. Виховувати почуття любові до рідної природи.
Викликати позитивні емоції. Виховувати вміння слухати, спостерігати і
осмислювати предмети, явища.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для формування, актуалізації і закріплення
опорних знань за лексичною темою „Фрукти”.
Лексична
тема „Птахи” („Визирнуло сонечко”)
Мета:
Учити дітей класифікувати, порівнювати, узагальнювати закріплювати знання про
птахів. Поповнювати активний словник дітей, розвивати навички зв’язного
мовлення. Викликати позитивні емоції, виховувати вміння слухати, спостерігати і
осмислювати предмети, явища. Виховувати почуття любові до рідної природи,
виховувати почуття відповідальності за життя зимуючих птахів.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для формування, актуалізації і закріплення
опорних знань за лексичною темою „Птахи”.
Лексична
тема „Птахи”(„Перелітні птахи”)
Мета:
Учити дітей класифікувати, порівнювати, узагальнювати закріплювати знання про
птахів, їхні зовнішні ознаки, формувати гуманне ставлення до них, виховувати
вміння слухати, спостерігати, перейматися позитивними емоціями. Розвивати
навички зв’язного мовлення, поповнювати словниковий запас. Виховувати почуття
любові до рідної природи.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для формування, актуалізації і закріплення
опорних знань за лексичною темою „Птахи” („Перелітні птахи”).
Тема:
„Свійські птахи”
Мета:
Закріплювати знання про свійських птахів, їх зовнішні ознаки, поповнювати про
птахів і їх дітей, учити порівнювати, виховувати почуття любові до свійських
птахів. Поширювати активний словник дітей, розвивати навички зв’язного
мовлення. Виховувати вміння слухати, спостерігати, осмислювати.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, учителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для актуалізації опорних знань та закріплення
знань про свійських птахів.
Тема:
„Тварини” („Дикі тварини”)
Мета:
Учити дітей класифікувати, порівнювати, узагальнювати, закріплювати і
поповнювати знання про диких тварин. Поповнювати активний словник дітей,
розвивати навички зв’язного мовлення. Виховувати почуття любові до диких
тварин. Виховувати вміння слухати, спостерігати, осмислювати, перейматися позитивними
емоціями.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для актуалізації опорних знань та закріплення
знань про диких тварин.
Тема:
„Тварини” („Свійські тварини”)
Мета:
Учити дітей класифікувати, порівнювати, узагальнювати, закріплювати і поповнювати знання про
домашніх і диких тварин. Поповнювати активний словник дітей, розвивати
фонетико-фонематичний слух, розвивати навички зв’язного мовлення. Закріплювати
знання про зовнішні ознаки птахів формувати гуманне ставлення до них.
Виховувати вміння слухати, спостерігати, осмислювати, перейматися позитивними
емоціями.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для формування, актуалізації і закріплення
опорних знань за лексичною темою „Свійські тварини”.
Тема:
„Комахи”
Мета:
Закріпити знання про комах, їхні зовнішні ознаки, формувати гуманне ставлення
до них. Поповнювати активний словник дітей, розвивати фонетико-фонематичний
слух, розвивати навички зв’язного мовлення. Учити спостерігати, порівнювати.
Викликати позитивні емоції. Виховувати вміння слухати, спостерігати,
осмислювати.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, вчителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для закріплення знань про комах.
Тема:
„Ягоди”
Мета:
Учити дітей аналізувати, узагальнювати, закріплювати знання про ягоди.
Поповнювати активний словник дітей, розвивати фонетико-фонематичний слух,
розвивати навички зв’язного мовлення. Викликати позитивні емоції. Виховувати
вміння слухати, спостерігати, осмислювати.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, учителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для актуалізації і закріплення опорних знань про
ягоди.
Тема:
„Ягоди і фрукти” („По малину в сад підем”)
Мета:
Учити дітей аналізувати, узагальнювати, диференціювати. Закріплювати знання про
ягоди, фрукти. Поповнювати активний
словник дітей, розвивати фонетико-фонематичний слух, розвивати навички
зв’язного мовлення. Виховувати вміння слухати, спостерігати, осмислювати,
перейматися позитивними емоціями.
Методичні
рекомендації: Рекомендовано використовувати логопедам, учителям молодших
класів, вихователям ГПД І ДНЗ для закріплення знань про ягоди і фрукти, а також
для формування вміння утворювати слова пестливості та здрібнілості.
Тексти пісень „ПіснеЗнайки”
Птахи
Виглянуло сонечко,
Посміхнулось нам.
Відчиню віконечко.
Чуть пташиний гам.
Десь кує зозуленька,
Тьохка соловей.
В’є
гніздо голубонька
Для
своїх дітей.
Горобець
під стріхою
Цінь
- цвірінь гукне,
Ластівка,
на втіху нам,
Низько
промайне.
Дятел
лунко стукає,
Жайвір
десь дзвенить.
Вдалині
над луками
Журавель
летить.
У саду
По малину в сад підем,
В сад підем, в сад підем.
Ще й смородини нарвем,
Ми нарвем, ми нарвем.
Сонечко сяє нам,
А в саду стежинка,
Дуже нам до смаку
Ягідка малинка.
По черешні в сад підем,
В сад підем, в сад підем.
Абрикос ще й слив нарвем,
Ми нарвем, ми нарвем.
Сонечко сяє нам,
А в саду стежинка,
Дуже нам до смаку
Вишенька і сливка.
Ми по грушки в сад підем,
В сад підем, в сад підем.
Та ще й яблучок нарвем,
Ми нарвем, ми нарвем.
Сонечко сяє нам,
А в саду стежинка,
Дуже нам до смаку
Яблучка з корзинки.
Овочі
Дівчатка, хлоп’ятка
Ходім скоріш на грядки.
Ходім скоріш на грядки.
Там картопля і капуста,
Буряки, морквиця густо.
Парам - пам - пам.
Парам - пам - пам.
Дівчатка, хлоп’ята
Що візьмем для салату?
Що візьмем для салату?
Огірок і цибулину,
Помідорчик ще й перчину.
Парам - пам - пам.
Парам - пам - пам.
Дівчатка, хлоп’ятка,
Чим ще посмакувати?
Чим ще посмакувати?
Кавуни і жовті дині,
Кукурудза у лушпинні.
Парам - пам - пам.
Парам - пам - пам.
Фрукти
Любить фрукти наша Ніна,
Яблука і апельсини,
Абрикоси, груші, сливи,
Персики, лимони, ківі,
Ананаси, мандарини
І банани любить Ніна.
Ягоди
Всі малята добре знають,
Ягодами називають:
Вишні, виноград, малину,
Полуницю та ожину.
І смородину, порічки,
Аґрус і смачні сунички.
Перелітні птахи
Відлітають у теплі краї
Всі зозулі, шпаки,
солов’ї,
Журавлі, ластівки і
лелеки
Відлітають в країни
далекі.
Дикі гуси також
відлітають,
Бо узимку поживи не
мають.
Комахи
Комарики, метелики,
І бабки, і мурахи,
Жуки і оси, й джмелики,
І бджілки - це комахи.
Свійські тварини
Гойда, гойда, гойдаша
Де кобила там лоша,
Де собака - цуценя,
Де кролиця - кроленя.
Де вівця - мале ягня
Де коза, там козеня.
Де корова, там теля
Де свиня, там порося.
Ось і пісенька уся.
Свійські птахи
Індик, індичка, індичата;
Гусак і гуска й гусенята;
І качур, качка й каченята;
І півень, курка і курчата
–
Це свійські птахи біля
хати.
Дикі тварини
Вовк, їжак, лисиця, заєць, білка,
Що стрибає з гілку та гілку.
Олень, лось, ведмідь –
лісів владика,
Бобер і кріт – тварини
дикі.
Немає коментарів:
Дописати коментар